Rom er i vinden om dagen. Folk bruker stadig mer penger på godt brennevin, samtidig som whiskey-bransjen har et problem med stigende etterspørsel og rett og slett ikke klarer å levere. Da har rom en stor fordel: Lagringstiden er mye kortere, takket være det gode, karibiske klimaet som sørger for at rom aldrer omtrent dobbelt så fort som whisky fordi man har temperaturforskjellen mellom dag og natt hver dag året rundt – ikke bare i sommerhalvåret, som for eksempel i Skottland.
Brennevinsgiganten Diageo, som sitter på både Ron Zacapa og Captain Morgan, har gjort stor suksess med førstnevnte i premium-markedet, som nå vel er verdens mest etterspurte premium-rom og tilgjengelig i enhver bar med respekt for seg selv, nesten verden rundt. Et eller annet sted på veien oppdaget Bacardi at de har et problem: De oppfattes rett og slett som for billige, og merkevaren har ikke det premium-preget over seg i markedet som de kanskje skulle ønske. Det sier ikke så rent lite at da Bacardi skulle lansere en ultra-premium rom-serie for et par år siden, bar ikke engang flaskene navnet Bacardi – istedet fikk de navn etter selskapets grunnlegger og ble kalt Facundo. (Les for øvrig min anmeldelse av toppvarianten, Facundo Paraiso, her!)
Det har de nå tenkt til å gjøre noe med. Det startet med ny logo, og masse aktiviteter verden rundt (som vi i Norge selvfølgelig ikke får se noe til takket være norsk alkohollovgivning – men sjekk for eksempel ut Casa Bacardi på Stockholms lufthavn Arlanda om du skulle befinne deg i de traktene) – og nå fortsetter det med en redesign av flaskene. Det er mer enn ti år siden sist, og dermed på høy tid, får man vel si – dagens flasker har tross alt en viss åttitallsvibe over seg.
Bacardi fortsetter med Art Deco-stilen, som startet med flaskene i Facundo-serien, og ønsker dessuten nå i enda større grad enn før å understreke at de fortsatt er et selskap eid og drevet av Bacardi-familien. Dermed har setningen «Una Empresa Familiar» – spansk for «Et familieselskap» – funnet veien til flaskene. Innholdet, som for ordens skyld er akkurat det samme som før, har dessuten fått nye navn: Bacardi Superior heter nå Carta Blanca, Gold heter Carta Oro og Black heter Carta Negra.
Akkurat når de nye flaskene dukker opp på Vinmonopolet eller i norske taxfree-hyller er vanskelig å si, men det bør skje i løpet av året. Få for øvrig med deg filmen over, der blant annet bartender Steve Schneider (kjent fra verdens beste bar – Employees Only i New York) forteller om sin involvering i utviklingen av de nye flaskene.
No Comments